PurhusNet > Fritid > Asien rejse > Rejsebrev 1.
Hop tilbage til foregående side

Spentrup

Sondag den 9.1.2000 korte vi fra
Spentrup City mod Kastrup International Airport - Vi var meget spaendte, hvordan skulle det mon gaa at undvaere familie og venner (og ikke mindst Storegade) i 6 1/2 mdr....Men 6 1/2 mdr. ferie er jo ikke de vaerste fremtidsudsigter.

Moskva

Vores forste fly gik fra Kastrup til
Moskva med Aeroflot. Her havde vi to dage, lige tid nok til at se Den Rode Plads og Kreml inden vi skulle med Den Transibiriske Jernbane til Beijing i Kina. 6 dage paa et tog uden bad - hvor man ikke kan foretage sig andet end at spille kort, sove og drikke russisk vodka - er meget afslappende!! Paa turen fik vi en fornemmelse af hvor flot, korrupt og ikke mindst stort Rusland er.

Kina

Pga forskellig hjulstorrelse mellem
Mongoliet og Kina maatte vi gaa over graensen, mens de skiftede hjul paa toget. Der var -26 grader, vores ojenvipper fros sammen og vi kunne ikke maerke vores ben, saa vores forste indtryk af Kina var meget koldt. Et andet indtryk af Kina er at de bestemt ikke er det mest charmerende folkefaerd. De spytter, snotter og smider deres affald overalt, desuden snakker meget faa kinesere engelsk - og hvad gor man saa naar man staar paa en togstation i Shanghai og skal kobe en billet videre?? Pludselig opdagede vi, at vi maaske var den storste turistattraktion blandt kineserne, de gloede paa os som om de aldrig havde set lyshaarede piger for. Vores bedste oplevelse i Kina var bestemt Den Kinesiske Mur. Chr. d. 4 kan godt pakke sammen for den var virkelig noget for sig. Om den kan ses fra maanen fandt vi dog ikke ud af...Men vi laver lidt research paa vores naeste tur.

Vietnam

Planen med vores tur var fra starten, ud over at faa nogle uforglemmelige og gode oplevelser, at lave en investering. Det skulle vise sig at blive en dyrepark i Vietnam. Paa vores hotel vaerelser ned igennem Vietnam havde vi besog af firben, karkelakker, ederkopper, myrer og ikke mindst en rotte der ville sove i smorhullet...Det er selvfolgelig meget rart med husdyr, naar hunden og guldfisken er hjemme i Danmark, men for meget og for lidt! Ud over dyrene havde vi i Vietnam nogle problemer med 2 piger fra den forkerte side af Storebaelt. De blev ved med at traenge sig paa - senere skulle det dog vise sig at de var meget rare saa dem rejste vi rundt med den naeste 1 1/2 mdr. Desuden taler de jo sproget -saa'rn da- saa nu er graensen mellem Danmark og Sverige (i vores ojne) blevet flyttet til oresund. Turen ned gennem Vietnam var en oplevelse i sig selv. HighWay 1 er den eneste forbindelse mellem nord og syd, men mest af alt minder den om Gravende i Spentrup, dvs en lang hullet grusvej. Efter 17 timer i bus fra Hanoi, gjorde vi stop for at se Demilitaraized Zone - der hvor Vietnam under krigen var delt i nord og syd. Selvom det er 25 aar siden krigen sluttede er jorden omkring Khe Sahn (fronten) stadig saa forurenet at intet kan gro der, det er en ganske uhyggelig oplevelse at se, ikke mindst at gaa rundt nede i Vinh Moc tunnellerne. I de tunneller, 23 meter under jorden, boede der under krigen en hel landsby i 4 aar. Tilmed blev der fodt 17 born dernede, var undervisning for skoleelver, en biograf m.v. meget imponerende.

Efter vores kulturelle tur til Demilitaraized Zone skulle der lidt "gang i gaden"... vi tog til Hoi An, hvor vi fik syet festtoj hos en skraedder til billige penge. Derfra videre sydpaa til Nha Trang, hvor festtojet kom i brug.... Her var vi med en 50 aarig dame paa druk, Mama Hahn.Flydende bar Nu kan alle danske alkoholikere godt se sig om efter en anden titel, for hun kunne drikke ol som ingen anden vi har modt, UHA.  Hun havde en festbaad fyldt med ol og unge mennesker - vi sejlede saa ud til det krystal blaa vand, smed gummiringe i vandet, og laa saa der hele dagen og drak kolde Carlsberg fra den flydende bar, "det var ikk' saa ring' endda". Efter denne tur havde vi brug for at rekrerere et par dage inden turen gik videre til Ho Chi Minh City (Saigon).Hvis man har tommermaend, faar man det bestemt ikke bedre af at kore paa Highway 1, skulle vi hilse og sige...

På grænsen mellem Cambodia og VietnamFra Saigon tog vi paa en 3 dages tur til Mekong Delta. Her oplevede vi hvor fattigt et land Vietnam er. Et dansk campingtoilet er luksus i forhold til vietnamesisk standard. Desuden fik vi endnu engang oplevet den flotte natur i Vietnam. Vi besteg bl.a. et bjerg, hvorfra vi saa solnedgangen over Cambodia... hold da op, hvor var det flot. Inden vi forlod Vietnam kom vi i kambolage med loven, og maatte en tur paa politistationen. Vi klarede dog frisag og tog hurtigt flyet videre til  Bangkok i Thailand.

Thailand

Bangkok var vist lidt for meget storby for os to Spentrup-piger... Khao San Road (hvor alle backpackere bor) var utrolig turistet... og menneskerne her kom i hvert fald ikke fra Spentrup ... bob, bob ... vi tog til Chiang Mai i Nordthailand paa jungleturDorte og Mette på elefantryg - her red vi paa elefanter, uha, det var vildt; der var hverken bremse eller sikkerhedssele. Vaerre skulle det blive da vi skulle ud og sejle paa bambustommerflaade... vi overlevede dog. Vores talenter i et kokken blev ogsaa afprovet i Chiang Mai, vi var paa kursus i thailandsk madlavning, og da vi var faerdige med det, havde vi spist saa meget at vi kunne rulle ned til nogle af de thailandske bounty oer. Her var vi til et af de verdensberomte "full moon party'er".

Den sidste uges tid her i Thailand har vi brugt paa Koh Tao. Her har vi taget dykkercertifikat; og det skal siges at de bedste oplevelser vi har haft  i Thailand har vaeret under havets overflade....

Maden hidtil paa vores tur har vaeret god... men der er nu ikke noget som at finde en dansk restaurant og faa en "rubber med leverdreng og rodkaal"...  Saa p.t. sidder vi i Krabi i sydthailand og nyder maden og en kold Carlsberg, inden vi tager videre til Malaysia, Indonesien, Australien og New Zealand... jow, jow, er livet ikke bare herligt??!!

Vi nyder at have 4 mdr.'s ferie tilbage og vi kan kun opfordre alle der overvejer det; kom afsted, saelg huset og tag ud og oplev verden... tiden lige nu er de gode, gamle dag om nogle faa aar....