PurhusNet > Rådhuset > Plan & Projekter > Helhedsskole > Skive: Leg og læring
Hop tilbage til foregående side

 

Officiel udmelding om Leg og Læring fra skoledirektøren, Skive Kommune:

20. februar 1998

Indførelse af Leg og Læring
i folkeskolen i Skive kommune fra august 1998

Skive byråd har i forbindelse med budget 1998 vedtaget, at børnene i folkeskolens 0-6 klasse i Skive kommune fremover skal tilbydes en daglig skoledag fra 8 til 14.

Undervisningsudvalget vedtog i efteråret 1997, at de skoler, der i øjeblikket har skolefritidsordning skal starte Leg og Læring fra august 1998. Resten af skolerne kobles på projektet fra august 1999.

Indførelse af Leg og Læring er i god overensstemmelse med Folkeskolen år 2000, punkt 5: En bedre skolestart, som undervisningsministeriet, Kommunernes Landsforening og Danmarks Lærerforening ønsker iværksat fra august 1998.

Undervisningsudvalget vedtog 20. januar 1998,

    at undervisningsministeriet ansøges om godkendelse af Leg og Læring som et 3-årigt pilotprojekt

    at undervisningsministeriet ansøges om dispensationer fra folkeskoleloven vedrørende skoledagens længde og uddannelseskravene for medarbejdere henholdsvis børnehaveklasse og 1-2 klasse.

    at der forhandles en 3-årig aftale med DLF og BUPL, således at de 2 faglige organisationer accepterer at skolepædagoger, børnehaveklasseledere og lærere indgår på lige fod i teams om planlægning og udførelse af Leg og Læring i børnehaveklasse, 1. klasse og 2. klasse, uden at der ændres ved de nuværende stillingsindehaveres ansættelsesforhold

Formål.

Formålet med Leg og Læring er at give børnene mere tid til at fordybe sig i centrale færdigheder og kundskaber, og at børnenes læring styrkes, med et bredere oplevelses- og erfaringsgrundlag, samtidig med at der anvendes undervisningsdifferentiering, tværfaglighed og projektarbejde. Lærerne og pædagoger udvikler mål, metoder og samarbejdsformer for leg og læ ring og at forældrene skal inddrages og deltage i et mangesidigt samarbejde.

En daglig skoledag fra 8-14 giver mulighed for at styrke læsning, leg, musik, idræt, drama, fortælling, fantasi, kreativ udfoldelse og fællesskab.

Organisation.

Fra 0-2 klasse udvides skoleugen med 10 timer, således at skoledagen bliver fra 8-14. Denne udvidelse forventes bemandet med de pædagoger, der hidtil har været beskæftiget i skolefritidsordningerne i tidsrummet 11.30-14.00.

Det er vedtaget, at der i Leg og Læring for 0-2 klasse er mindst 5 timers dobbeltdækning med lærer eller pædagog hver uge.

Det betyder, at der i mindst 5 timer om ugen vil være en lærer ekstra i børnehaveklassen udover børnehaveklasseleder/pædagog, og at der i mindst 5 timer om ugen vil være en pædagog ekstra i 1 .klasse og 2. klasse udover lærer/pædagog.

Den enkelte skole kan dog fremkomme med andre forslag til organisation. Det er Skive kommunes hensigt, at indførelse af Leg og Læring i skolerne skal muliggøre ansættelse af flere pædagoger i fuldtidsstillinger, hvilket hidtil er blevet forhindret af opdeling mellem skole og fritid.

Den enkelte skoles ledelse har ansvaret for, at pædagoger og lærere sammen planlægger indholdet af Leg og Læring, således at de 2 professioners styrkeområder kommer børnene til gode.

Skive kommune tilbyder efteruddannelse af pædagoger, børnehaveklasseledere og lærere inden starten på Leg og Læring i august 1998.

Efter indførelse af Leg og Læring åbner skolefritidsordningerne først kl. 14 på alle skoledage.

Fra 3-6 klasse udvides skoleugen med fra 6 til 2 timer afhængig af klassetrin. Denne udvidelse bemandes af lærere, og kræver derfor ingen særlige aftaler eller dispensationer med mindre den enkelte skole påtænker at indføre nye fag i forhold til, hvad der efter folkeskoleloven er obligatorisk på klassetrinnet.

Aftale med organisationerne.

Skive kommune forventer, at BUPL og DLF er venligtsindet over for dette projekt, idet det kan blive banebrydende for udviklingen af skolestarten i Danmark.

Skive kommune ønsker derfor at indgå en aftale med BUPL og DLF således at Skive kommune kan afprøve fordele og ulemper ved pædagoger og læreres samarbejde i folkeskolens 0-2 klasse

    således at ansættelsesformerne for de nuværende børnehaveklasseledere og skolepædagoger opretholdes

Dispensation fra skoleloven.

Skive kommune ansøger undervisningsministeren om 2 dispensationer fra lov om folkeskolen:

1. tilladelse til at udvide den daglige undervisningstid for 0-2 klasse til 6 timer

2. fravigelse fra uddannelseskravene, således

    at pædagoger kan undervise børn i 1. og 2. klasse.

    at lærere kan undervise børn i børnehaveklasse

Rådgivning og evaluering.

Skive kommune ønsker nedsat en evalueringsgruppe bestående af repræsentanter fra undervisningsministeriet, KL, DLF, BUPL, Danmarks Lærerhøjskole, Danmarks Pædagoghøjskole og Skive kommune til at følge projektet. Undervisningsministeriet ansøges om en bevilling til ansættelse af konsulent på deltid til rådgivning og evaluering.

Hop til toppen
 

chart.dk