PurhusNet > Rådhuset > Plan & Projekter > Helhedsskole > Skive: Orientering til forældre
Hop tilbage til foregående side

 

Helhed i dit barns hverdag
I skole hver dag ved 8-tiden og hjem igen ved 14-tiden.

Sådan bliver skoledagen efter sommerferien for elever ved de fleste skoler i Skive Kommune fra børnehaveklasse til og med 6. klasse.

Målet er at forene alle kræfter om at skabe en bedre helhed i børnenes hverdag med MERE TID til undervisning, til fordybelse og til fællesskab - også med familien.

Den længere skoledag betyder nemlig, at den samlede skolegang bliver udvidet med halvandet år fra børnehaveklasse til 6. klasse

HELHED I HVERDAGEN
Ideen er at skabe en bedre sammenhæng ved at fjerne de skarpe skel mellem undervisning og skolefritidsordning med et tilbud om en sammenhængende skoledag.

Kort sagt: Lærere og pædagoger skal i samarbejde skabe rammerne for helhed, kvalitet og udvikling i det enkelte barns hverdag.

De skal give den fornødne tid til at børnene lærer nødvendige færdigheder gennem egne erfaringer.

EFTER KL 14
90% af de yngste børn deltager i øjeblikket i skolefritidsordning eller går på fritidshjem. Med "leg og læring" får flere børn og forældre mulighed for at vælge, om de hellere vil bruge den øvrige tid på andre aktiviteter.

Skolefritidsordning for BH-klasse - 3. klasse i tidsrummet 06.30-08.00 og 14.00-17.00 vil fremover koste 550 kr. mdl. i 11 måneder.

Fritidsklub for elever fra 4. klasse vil fremover koste 300 kr. mdl. i 11 måneder.

MERE INFORMATION FRA SKOLEN
I respekt for viden, erfaring og forældresamarbejde er det op til den enkelte skole at planlægge indholdet af "Ieg og læring".

Børn og forældre vil derfor modtage mere udførlig information fra deres egen skole.

Hop til toppen
 

Derfor har dine børn brug for "leg og læring"

I gamle dage var der ikke en skarp adskillelse mellem leg, læring og arbejde. Det er der i dag. Børnene leger i børnehaver, de lærer i skolen, mens vi voksne arbejder.

I Skive Kommunes Skolevæsen vil vi have mere leg og mere arbejde ind i læringen.

Hensigten med "leg og læring" for børn i børnehaveklassen til og med 6. klasse er at styrke legens muligheder i læringen. Dette har lærere og pædagoger arbejdet med i mange år. Det nye for "leg og læring" er, at tiden - og dermed børnene - har ændret sig meget bare de sidste ti år.

Dette giver os nogle andre udfordringer.

TIDEN OG BØRNENE
Det eneste stabile ved fremtiden er, at forandringerne sker med stadig større hastighed. Derfor er det svært at sige noget om, hvad børnene har brug for ind i det næste årtusinde. Men de må lære at leve med stadigt hurtigere forandringer.

Børnene er godt kendte med forandring og fornyelse. De bliver bombarderede med en masse forskellige signaler til daglig. En reklame, en musikvideo, et computerspil udsender en masse signaler, som børnene sorterer i.

De bliver hurtige til at vælge til og fra, og til at afgøre, hvad de vil satse deres energi på. Det kan få os til at tro, at de er overfladiske. Men de reagerer blot fornuftigt på deres omverden.

LEGEN OG BØRNENE
I skolen har vi hverken varer, der skal sælges, eller budskaber, der skal bringes på få sekunder. Men vi må tage udgangspunkt i den energi, børnene har. Vi skal bruge børns lyst til at lege. Legen skal give mere plads til barnets egen tankevirksomhed. Vi skal derfor på skolerne lave undervisningsforløb, hvor børnene kan arbejde på flere måder ud fra deres egne forudsætninger.

For at opnå dette, vil der på skolerne blive arbejdet med tilrettelæggelsen af skoledagen, så den bryder med den traditionelle opbygning i lektioner og frikvarterer.

FÆRDIGHEDER OG VIDEN
Men skolen skal også leve op til en række faglige målsætninger. Børnene skal lære en række færdigheder i læsning, skrivning, matematik, sprog og informationsteknologi. Inden for en lang række fag skal de vide noget.

Skolen har et ansvar for at opfylde disse målsætninger

LEG OG LÆRING
Hensigten med leg og læring er at give plads til legen og at sikre læringen. Vi skal opfylde de faglige mål, opdrage børnene til at være sammen og give dem normer for arbejde og samvær. Dette er både forældres, læreres og pædagogers ansvar.

Med en udvidet skoledag får børn tid til egne og fælles aktiviteter. De får bedre mulighed for at udvikle færdigheder, viden og værdier. De får tid til eftertanke og fordybelse. Når vi glemmer os selv i arbejdet ved vi jo, at det går legende let.

Hop til toppen

chart.dk