PurhusNet > Rådhuset > Plan & Projekter > Kommuneplan > Veje og Trafik

 

KommunePlan•1998-2009

Veje og trafik.

Trafik
Vej- og trafiknet i Purhus Kommune
Det store antal pendlere i Purhus Kommune, betyder at mange hver dag passerer kommunegrænsen til arbejde men også fritidsinteresser og kulturtilbud i nabokommunerne giver en væsentlig trafik. Det er afgørende for kommunens udvikling, at der er gode og økonomisk rigtige transportforbindelser.

Ifølge prognoserne vil biltrafikken fortsat stige. Regeringen har dog ønsker om at nedbringe trafikken, både af hensyn til miljø og energiforbrug. Der må også i Purhus Kommune forventes en mindre stigning i trafikken, men om den kollektive trafik vil blive øget afhænger af prisen for at køre i egen bil.

Jernbanetrafik
Den jyske længdebane går igennem Fårup, men det blev i 1976 besluttet nedlægge stationen, og det offentlige læssespor blev nedlagt i 1979.

  • Byrådet ønsker, at der igen bliver mulighed for påstigning.

Veteran jernbane
Privatbanen Mariager - Handest - Fårup - Randers stoppede driften i 1968. På en del af strækningen: Mariager - Handest - Fårup - Randers startedes en veteranbane i 1970 med togdrift i turistsæsonen.

Regional bustrafik
Purhus Kommunes udstrækning og placering mellem Randers,Viborg, Hobro, Mariager og Hadsund kommuner har resulteret i, at kommunen gennemskæres af fem regionale busruter, jævnt fordelt i kommunen

Såfremt en bedre dækning af lokale områder kan opnås ved ikke udgiftskrævende omlægninger af de regionale busruter, vil kommunen arbejde for, at en sådan omlægning kan gennemføres Planlægningen af den kollektive regionale bustrafik foretages af Århus Amt. Der er etableret "ældreruter" til kommunens ældrecentre.

Behovet for lokale kollektive trafikforbindelser ud over skolebuskørslen og ældreruterne anses ikke for at være tilstrækkelig til oprettelse af yderligere lokale ruter.

Motorvej
Forbindelserne til det overordnede vejnet blev optimale efter åbningen af motorvejen med til- og frakørsler ved Purhus. Motorvejsstrækningen gennem Purhus Kommune blev åbnet for trafik i 1993.

Kommunevejene Fårup Plantagevej, Vestergade og Søndergade er ført over eller under motorvejen. Dette er udført med et stort set uændret forløb af vejene på nær Vestergades fly udmunding, der ligger ca. 1 km sydligere. Neden nævnte vejstrækninger indgår i Århus Amts overordnede vej net:

Kommuneveje
 

Hovedlandeveje og landeveje

Vejnavn

Rutenummer

Strækning

Gl.Viborgvej
Viborgvej
Hovedvejen
Mariagervej

Landevej 507
Hovedlandevej 416
Landevej 505
Landevej 504

Randers-Løvskal-Viborg
Randers-Viborg
Randers-Hobro
Randers-Mariager

 
Inden for planperioden frem til 2009 er der ikke planlagt større udvidelser af kommuneveje. Ved inddragelse af nye arealer til byvækstformål ved Haldvej reserveres areal til en omfartsvej øst om Spentrup, som angivet i bymodellen. Når landevejen Randers-Mariager, forlægges mellem Bjergby og Hastrup, skal det overvejes at regulere Bjergbyvej til en bedre linieføring.

I takt med byudviklingen, vil der blive anlagt lokale veje, der skal anlægges og opretholdes som kommuneveje.

Trafikbelastning
Grundet det veludbyggede regionale vejnet, sker der en spredning af trafikken, og dermed mindre belastning i byområderne. Den stærkest trafikerede regionale vej er strækningen O. Fussing-Randers med en døgnbelastning på 5.200 biler. Døgntrafikken på Mariager-Randers landevej er 2.200 biler. På motorvejen gennem Purhus Kommune er døgnbelastningen 17.200 biler.

Byveje
I byområderne er Stationsvej den mest belastede, bl.a. med tung trafik fra grusgravene i Nørhald kommune, ligesom Frederiksbergvej i Ø. Bjerregrav er belastet med pendlertrafik og tung trafik til byens virksomheder.

Hovedparten af de øvrige byveje er let belastede med en typisk døgnbelastning under 1.000 biler. I Ø. Bjerregrav vil en kommende omfartsvej blive udbygget i takt med udstykning af grunde sydvest for det nuværende byområde.

Herudover er der ikke aktuelle planer om at anlægge omfartsveje eller foretage væsentlige ændringer af de eksisterende veje

Spentrup
I forbindelse med inddragelse af de nye arealer til boligformål syd for Tingvangen reserveres der areal til den 1. etape af omfartsvejen øst om Spentrup jf. bymodellen. Etablering af omfartsvejen vil give en mærkbar aflastning af både Haldvej og Stationsvej, idet en væsentlig del af den tunge trafik vil blive ledt uden om bymidten, ligesom trafikken fra en række boligområder vil blive ledt ad den nye omfartsvej.

Ø. Bjerregrav
I takt med udbygningen af boligområdet vest og syd for Rørsangervej forlænges Sneppevej, således at der på sigt etableres en sydvestlig aflastningsforbindelse mellem O. Fussingvej og Frederiksbergvej. Etablering af Sneppevejs forlængelse til Rørsangervej vil allerede på kort sigt give en aflastning.

Veje i boligområder
Veje i de enkelte boligområder skal som hovedprincip være offentlige veje. I udstykninger med tæt lav bebyggelse vil hovedprincippet dog være at de interne veje er private fællesveje.

Trafiksikkerhed
Byrådet har netop besluttet at lade udarbejde
en hastighedsplan i et fællesprojekt med andre kommuner i Århus Amt. De overordnede mål i planen er nedbringelse af antallet af personskader, og der vil blive opstillet mål for nedbringelse at gennemsnitshastighederne.

Ud over temaet hastighed vil der indgå beskrivelse og mål inden for temaerne cyklister, kryds og spiritus. Trafikken er præget af stor travlhed, og mange tilsidesætter, i deres Iver for at nå hurtigt frem, hensynet til medtrafikanter og beboere.

Byrådet prioriterer fremme at trafikmoralen højt, og vil også forsøge at skabe forståelse for, at trafiksikkerhed ikke kun er en offentlig opgave. Det er den enkeltes ansvar.

Stier
Ved byudvikling skal der anlægges stier i nye områder, - så vidt muligt med forbindelse til et eksisterende stisystem, - og så vidt muligt som kombinerede gang- og cykelstier.

Regionale stier
Det er intentionen så vidt muligt at adskille biltrafikken og de svage trafikanter, når der gennemføres lokalplanlægning for nye områder til byformål.

De regionale cykelruter er beskrevet i cykelruteplan for Århus Amt. Planens sigte er at skabe et sammenhængende net at skiftede cykelruter på svagt trafikerede veje. - primært beregnet for tur- og feriecyklister.

Trafikstøj
I den fremtidige planlægning af nye vejanlæg og trafikomlægninger, og ved planlægning at nye boligområder og ved ændring at eksisterende områder til støjfølsom anvendelse, vil der blive taget hensyn til den støj, trafikken frembringer.

Der er af Miljøstyrelsen fremsat nogle vejledende grænseværdier for trafikstøj i forskellige byområder. I boligområder er den vejledende grænse på 55 dB, hvilket betyder at der normalt skal tages hensyn hertil. Ved alle veje med 50 km/t og derover. Ved veje med 50 km/t nås grænseværdien normalt ved 800-1000 køretøjer i døgnet.

Med de nuværende kendte trafikmængder skal der tages hensyn til trafikstøj i den videre planlægning langs følgende veje:

  • Viborgvej
  • Omfartsvejen i Spentrup

Der kan tages hensyn til trafikstøjen ved at flytte områderne væk fra de støjbelastede zoner. Dette er eksempelvis sket ved udstykningen at området ved Rørsangervej i Ø. Bjerregrav, hvor udstykninger fremtidigt holdes i en afstand på ca. 100 m fra Viborgvej. Afstanden er fastsat efter en beregning af støjbelastningen.

Klassificering
De kommunale veje er klassificerede. De asfalterede veje er inddelt i tre kategorier, medens grusvejene er kategori 4-veje. Klassificeringen danner grundlag for vejenes vedligeholdelsesniveau, og udformning. Kategori 1-vejene er de vigtigste veje mellem kommunens byer, og de vigtigste færdselsårer i byerne. Kategori 2-vejene er centrale færdselsårer i byer og på landet, medens kategori 3-vejene er de mindre betydende veje.

Målsætning

  • Trafiksikkerheden gives høj prioritet i den fremtidige udbygning af vejnettet.
  • Mest mulig trafik skal føres uden om boligområder, skoler, institutioner mv.
  • Stinettet udbygges i takt med udlæg af nye boligområder.
  • Der reserveres arealer til de planlagte veje og stier, men der sættes ikke tid på udførelsen, idet udbygningen afhænger af boligområdernes udbygning.

Amtets udbygningsplaner
Amtsrådet vedtog den 24. februar 2000 Vejplan 2000, der beskriver de initiativer, der skal gennemføres på landevejene i Århus Amt i årene 2000 - 2008. I vejplanen indgår også de hovedlandeveje, som amtet har overtaget pr. 1. januar 1998. Af aktivitetsplanen fremgår, at i Purhus Kommune skal der i perioden 2003 - 2005 gennemføres et projekt. Det er udførelse af 2,8 km cykelsti på Viborgvej fra Klørup til Ø. Bjerregrav. Der er ikke udtaget yderligere projekter til  udførelse i planperioden. (ændring ift forslaget)

Hop til toppen

Hop til foregående side eller afsnit

 

Hop til næste side eller afsnit

 

chart.dk